Πέμπτη, 15 Ιανουαρίου 2015

Νέο τμήμα της εθνικής οδού προς Καλό Χωριό: 10 χιλιόμετρα σκανδάλων και χρεών!


Το μεσημέρι της Παρασκευής, πολλά χρόνια αναμονής και υπομονής λαμβάνουν τέλος. Ο δρόμος Αγιος Νικόλαος – Καλό Χωρίο, θα δοθεί σε κυκλοφορία.
Πρόκειται για ένα έργο που ξεκίνησε με πολύ χαμηλότερο προϋπολογισμό και κατέληξε να κοστίσει περίπου 54 εκατομμύρια. Δηλαδή, κοντά 5,4 εκατομμύρια το χιλιόμετρο. Γιατί;

Ο πρώτος διαγωνισμός συνέπεσε με την αλλαγή κυβέρνησης το 2004. Επόμενος υπουργός ο Σουφλιάς. Γίνεται ο διαγωνισμός και αναλαμβάνει το έργο η «ΟΛΥΜΠΙΑ». Οι κακές γλώσσες λένε πως είχε σχέση με τον Σουφλιά. Το έργο έχει σοβαρά προβλήματα, δεν προχωρά σωστά, υπάρχουν κακοτεχνίες. Καταλήγει να αδυνατεί να ολοκληρώσει το έργο. Τα λεφτά που έχει πάρει αρκετά, και θα είχε πολύ μεγάλο ενδιαφέρον να πληροφορηθούμε αν αναλογούσε στις εργασίες που είχαν γίνει ή αν ήταν περισσότερα, όπως κάποιοι ισχυρίζονται. Το θέμα κλείνει με συμβιβασμό, που φαίνεται να ωφέλησε τον εργολάβο, με το πρόσχημα ότι σε περίπτωση δικαστικών διενέξεων θα καθυστερούσε ακόμα περισσότερο το έργο.

Δημοπρατείται ξανά, με προϋπολογισμό 54 εκατομμύρια ευρώ και το κερδίζει η κοινοπραξία ΑΚΤΩΡ-ΕΛΤΕΡ. Πάλι οι κακές γλώσσες λένε τα δικά τους…

Στην πράξη η ΕΛΤΕΡ συνέχισε το έργο, μέχρι που και αυτή αδυνατούσε να το ολοκληρώσει, ενώ κάποια στιγμή μπήκε στο άρθρο 99. Ανέλαβε ο ΑΚΤΩΡ να το ολοκληρώσει. Πολλά και στη δεύτερη εργολαβία τα προβλήματα, αφού παρότι το έργο ήταν ενταγμένο στο Γ” ΚΠΣ και κατόπιν στο ΕΣΠΑ, είχε πρόβλημα χρηματοδότησης. Ομως, με εξασφαλισμένη χρηματοδότηση, πως είναι δυνατόν να έχει πρόβλημα; Λέγεται πως τα χρήματα πήγαιναν να χρηματοδοτήσουν έργα στην υπόλοιπη Ελλάδα.

Ετσι, ενώ το έργο έλεγαν πως θα μπορούσε να παραδοθεί ακόμα και την άνοιξη του 2014, καταλήξαμε στο φθινόπωρο και τελικά τώρα, τον Ιανουάριο.

Μέσα σε αυτά, να προσθέσουμε την ολιγωρία των αρμοδίων υπηρεσιών, που δεν είχαν προχωρήσει απαλλοτριώσεις με αποτέλεσμα να υπάρχει δρόμος που καταλήγει στο πουθενά (!), αλλά ακόμα και τώρα να μην έχει ολοκληρωθεί η σύνδεση με το δίκτυο της ΔΕΗ, και να χρειάζεται γεννήτρια για τον ηλεκτροφωτισμό του τούνελ, κάτι που έχει υψηλό ημερήσιο κόστος, που κάποιος πρέπει να πληρώνει…

Τεράστιο θέμα όμως υπάρχει και με τα χρέη που δημιουργήθηκαν και που αγγίζουν εκατοντάδες χιλιάδες αν όχι εκατομμύρια ευρώ, που αφορούν χρέη σε ντόπιους προμηθευτές, εργολάβους, εργαζόμενους. Χρήματα που φαίνεται αδύνατον να εισπραχθούν κάποτε. Χρέη που σαν αποτέλεσμα είχαν ακόμα πλειστηριασμό περιουσιών τους!

Τα ερωτήματα που υπάρχουνε είναι:

  • Πως είναι δυνατόν να χρωστούν στους εργαζόμενους και να εισπράττουν κανονικά από τις πληρωμές του έργου;
  • Υπήρχε ασφαλιστική και φορολογική ενημερότητα; Αν όχι πως πληρώνονταν;
  • Η ΟΛΥΜΠΙΑ πόσο τμήμα του έργου είχε κατασκευάσει; Οι πληρωμές αντιστοιχούσαν ή ήταν περισσότερες;
  • Αν ήταν περισσότερες, πως καλύφθηκαν; Με κάποιο τρόπο έπρεπε να βρεθούν τα λεφτά για το κόστος που θα είχε ο νέος εργολάβος για την ολοκλήρωση έργου, που είχε ήδη στα χαρτιά ήταν τελειωμένο.
  • Ποιος ήταν ο αρχικός προϋπολογισμός, με τι ποσό δόθηκε η εργολαβία στην ΟΛΥΜΠΙΑ και ποιο ήταν το συνολικό κόστος του έργου;
  • Τι θα γίνει με τα χρέη σε συμπολίτες μας; Πολλοί εκ των οποίων βρίσκονται σε πολύ άσχημη οικονομική κατάσταση; Νοιάστηκε κανείς;
  • Τέλος, έγιναν επιχώσεις με προϊόντα εσκαφής, σε κάποια σημεία παρακείμενα του έργου. Σημεία αρμοδιότητας δασικής υπηρεσίας. Τι γίνεται με αυτά; Εγινε κάποια δενδροφύτευση για αποκατάσταση του περιβάλλοντος; Ή μήπως θα τα δούμε με πωλητήρια και κτισμένα σε λίγο καιρό;

Ολα τα παραπάνω είναι σοβαρά ερωτήματα που πρέπει να απαντηθούν. Και είναι ντροπή ένα έργο που ξέφυγε το κόστος του, ένα έργο με πολλά ερωτηματικά, ένα έργο που έκανε 11 χρόνια να τελειώσει, να πανηγυρίζουν κάποιοι για την ολοκλήρωση του. Να θέλουν να κάνουν εγκαίνια και να κόψουν κορδέλες.

Είναι εμπαιγμός για τους συμπολίτες μας που έχουν ζημιωθεί, είναι εμπαιγμός για όλους τους υπόλοιπους που υφίστανται τόσα χρόνια ταλαιπωρία από τις εργασίες.

Κανείς πολιτικός παράγοντας δεν θα έπρεπε να εμφανιστεί στο άνοιγμα του δρόμου. Οχι να θέλουν και εγκαίνια. Και καλό είναι η κοινωνία μας να μάθει να τιμωρεί την αδιαφορία, τον εμπαιγμό, την πρόκληση.

Λένε κάποιοι, να μην ανοίξει ο δρόμος; Βεβαίως και να ανοίξει. Επρεπε να είχε γίνει καιρό πριν. Αυτό που εξοργίζει, είναι ότι θέλουν κάποιοι να πανηγυρίσουν, όταν θα έπρεπε να ντρέπονται. Γιατί έβλεπαν, σιωπούσαν, συγκάλυπταν. Γιατί ουδείς απολογήθηκε για τίποτα. Αν σκάλιζε την υπόθεση κάποιος εισαγγελέας, κάποιοι θα έχαναν τον ύπνο τους.

Αυτή λοιπόν είναι η αλήθεια. Δέκα χιλιόμετρα σκανδάλων και χρεών. Σίγουρα όσοι ξέρουν τι έχει γίνει, θα έπρεπε όχι μόνο να κάτσουν σπίτι τους, αλλά και να ζητήσουν τον πλήρη έλεγχο. Αλλά ούτε το ένα, ούτε το άλλο φαίνονται διατεθειμένοι να κάνουν, αφού παρά του αντιθέτου πληροφορίες, υπό το φόβο αντιδράσεων, το πρωί θα είναι εκεί για τα εγκαίνια. Μάλιστα, υπήρχαν φήμες ότι τα εγκαίνια θα τα έκανε ο ίδιος ο Σαμαράς! Ο οποίος ήταν να έρθει Κρήτη στις 17 του μήνα, όμως αναβλήθηκε. Καλό του έκανε…

1 σχόλιο:

  1. Οι κακές γλώσσες λένε επίσης ότι:
    1. Υφυπουργός του Σουφλιά πίεζε την υπηρεσία για πληρωμή λογαριασμών στην ΟΛΥΜΠΙΑ, χωρίς να έχουν εκτελεστεί οι εργασίες.
    2. Η ΟΛΥΜΠΙΑ προσκόμιζε στην υπηρεσία πλαστές βεβαιώσεις του ΙΚΑ και εισέπραττε λογαριασμούς, έπρεπε επομένως να κηρυχτεί ΕΚΠΤΩΤΗ .
    3. Η ΟΛΥΜΠΙΑ χρωστούσε στο ΙΚΑ πάνω από 2.000.000 € που δεν τα πλήρωσε και ότι υπήρξε σχετική ρύθμιση προς όφελος της.

    Οι κακές γλώσσες λένε επίσης ότι:
    Στην δημοπρασία που έγινε για την αποπεράτωση του έργου, τελευταίος μειοδότης αναδείχθηκε η ΕΛΤΕΡ αλλά, για λόγους που ΜΟΝΟ αυτοί ξέρουν, το έργο κατοχυρώθηκε στον ΑΚΤΩΡΑ που ακολουθούσε με διαφορά 10% ή 5.000.000 € περίπου. Αμέσως μετά την υπογραφή της σύμβασης οι δυό εταιρείες έκαναν κοινοπραξία και το έργο ξεκίνησε με την ΕΛΤΕΡ!!!

    (Αυτό τελικά ίσως να μας βγήκε σε καλό γιατί το έργο με την ΕΛΤΕΡ δεν υπήρχε περίπτωση να τελειώσει.)

    ΑπάντησηΔιαγραφή